Perceptions of high school students on the teaching of Zoology
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2402Keywords:
Learning, Ethnozoology, BiologyAbstract
The teaching of Zoology is an extremely important activity because it allows students to learn about animal groups, as well as their interactions in ecosystems. However, this teaching has faced numerous difficulties, among which is the lack of the use of active methodologies to achieve effective learning. In this context, the present work aims to analyze the importance of teaching Zoology to high school students. For this, a research with a qualitative approach and descriptive investigation was carried out, whose data collection was via a questionnaire with objective and subjective questions, which sought to describe the perception of students about the teaching of Zoology in two high schools in two cities in the Center-South region of the state of Ceará. Given the results obtained, it was possible to have a broad view of the students' knowledge about the teaching of Zoology, which is permeated by issues of biodiversity and species conservation.
Downloads
References
ALMEIDA, Érica Freitas; OLIVEIRA, Elisângela Cavalcante de; AQUINO, Soraya Farias. Proposta para o ensino de zoologia dos vertebrados a partir de paródias. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 6, 2017. [online] Disponível em: http://200.129.168.14:9000/educitec/index.php/educitec/article/view/240/109. Acesso em: 12 de abril de 2021.
ALMEIDA, Ismael de; GUIMARÃES, Carmen Regina Parisotto. Pluralismo didático: contribuições na aprendizagem dos conteúdos de ciências e biologia. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 5, 2017. [online] Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8142/2/PluralismoDidaticoCienciasBiologia.pdf. Acesso: 12 de abril de 2021.
ARANHA, Carolina Pereira; SOUSA, Regina Célia; BOTTENTUIT-JÚNIOR, João Batista; ROCHA, Juliana Rodrigues; SILVA, André Flávio Gonçalves. O YouTube como ferramenta educativa para o ensino de ciências. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v. 21, n. 1, jan./abr. 2019. [online] Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46164/25912. Acesso em: 29 de maio de 2021.
ARAÚJO, Francisco Hermínio Ramalho de. As temáticas físico-naturais no ensino de Geografia. Revista Equador, v. 8, n. 2, 2019. [online] Disponível em: https://comunicata.ufpi.br/index.php/equador/article/view/9232/5408. Acesso em: 29 de maio de 2021.
ARNALDO, Maria Aparecida; SANTANA, Luiz Carlos. Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 3, p. 599-619, 2018. [online] Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/WjG5Bh8qBF8rF4MTspjq3yb/?lang=pt#. Acesso em: 29 de maio de 2021.
AVILA, Adriana Maria; LINGNAU, Rodrigo. Crise ambiental, ensino de biologia e educação ambiental: uma abordagem crítica. Revista Monografias Ambientais, Santa Maria, v. 14, n. 2, p. 137-150, mai./ago. 2015. [online] Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/17921/pdf. Acesso em: 12 de abril de 2021.
BAÍA, Maria da Conceição Ferreira; NAKAYAMA, Luiza. A educação ambiental por meio da ludicidade: uma experiência em escolas do entorno do parque Estadual do Utinga. Revista Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, 2013. [online] Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/2772/2903. Acesso em: 12 de abril de 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base – Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018. 576 p. [online] Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 29 de maio de 2021.
CORDEIRO, Rogério Soares; MORINI, Maria Santina de Castro; FRENEDOZO, Rita de Cássia; WUO, Moacir. Abordagem de sistemática filogenética com ênfase em biodiversidade nos livros didáticos. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 20, n. 4, 2018. [online] Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3913/pdf. Acesso em: 12 de abril de 2021.
DALFOVO, Michael Samir; LANA, Rogério Adilson; SILVEIRA, Amélia. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista interdisciplinar científica aplicada, v. 2, n. 3, p. 1-13, 2008. [online] Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/351665341_Revista_Interdisciplinar_Cientifica_Aplicada_-_RICA. Acesso em: 31 de mai de 2021.
DIAS-DA-SILVA, Clécio Danilo. Potencialidades dos mapas conceituais no processo de ensino-aprendizagem em Zoologia. Dissertação (Mestrado) – UFRN, Natal: 2018. [online] Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/26270. Acesso em: 28 de maio de 2021.
FÃO, Josiele Maria; ZALUSKI, Felipe Cavalheiro; ZANARDI, Fabiana; KOHLER, Romualdo. A importância da Educação Ambiental nas escolas: um estudo nas escolas de ensino fundamental de Frederico Westphalen/RS. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendorismo, v. 5, n. 1, 2020. [online] Disponível em: http://www.relise.eco.br/index.php/relise/article/view/294/302. Acesso em: 29 de maio de 2021.
FERRARI, Sonia Cristina. Mapa conceitual: uma ferramenta para ensinar zoologia de vertebrados no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado) – UNICENTRO, Guarapuava: 2016. [online] Disponível em: http://www2.unicentro.br/ppgen/files/2016/07/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Sonia_Cristina_Ferrari_2016.pdf?x83531. Acesso em: 12 de abril de 2021.
FERREIRA, Lorena Cristina Barbosa de Sousa; SANTOS, Maria Cristina Ferreira dos; SOARES, Marcus; SANTORI, Ricardo Tadeu. Percepção de estudantes do ensino fundamental sobre uma exposição didática de Zoologia. Bio-grafia, v. 13, n. 24, 2020. [online] Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/10367. Acesso em: 30 de maio de 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FRANÇA, Patrícia Auxiliadora Ribeiro de. A educação ambiental nas escolas municipais de ensino fundamental de Manaus: um estudo de caso a partir da percepção dos discentes. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Tecnologia, UFAM, Manaus: 2015. [online] Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/bitstream/tede/5136/5/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Patr%c3%adcia%20A.%20R.%20de%20Fran%c3%a7a.pdf. Acesso em: 12 de abril de 2021.
GOMES, Julysse Neuma Damasceno; SANTOS, Leilson Alves dos; APARECIDA, Aline. Educação Ambiental na conscientização e preservação do meio ambiente: Unidade Escolar Zezita Sampaio, Buriti dos Lopes, PI. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 23. n. 1, 2018. [online] Disponível em: https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/6689/5301. Acesso em: 30 de maio de 2021.
GUIMÃRAES, Claudio Douglas de Oliveira. A herpetofauna de Colares: identificação de taxa, etnozoologia e acidentes ofídicos ocorridos em Colares, Pará, Amazônia Oriental. Dissertação (Mestrado) – UFRA, Belém: 2015. [online] Disponível em: http://repositorio.ufra.edu.br/jspui/bitstream/123456789/747/1/A%20herpetofauna%20de%20colares%20-%20identifica%c3%a7%c3%a3o%20de%20taxa.....pdf. Acesso em: 12 de abril de 2021.
HONÓRIO, Amanda Pereira; PETUCCO, Nádia Bento; SOUZA, Larissa Batista de; BARBOSA, Laís. A utilização de jogos como forma de ensino e aprendizagem aos alunos do ensino médio noturno na cidade de Muzambinho-MG. Brazilian Applied Science Review, v. 2, n. 4, 2018. [online] Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BASR/article/view/507/438 Acesso em: 12 de abril de 2021.
JUNGES, Fábio César; KETZER, Charles Martin; OLIVEIRA, Vânia Maria Abreu de. Formação continuada de professores: saberes ressignificados e práticas docentes transformadoras. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 9, p. 88-101, set./dez. 2018. [online] Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7146564. Acesso em: 29 de maio de 2021.
LIMA, Jéssika Silva de; OLIVEIRA, Crislanny Melo de; SILVA, José Danilo da; ROZENDO, João Marcos de Assis; BARROS, Rubens Pessoa. Etnozologia e educação ambiental como ferramenta para a conservação dos animais. Revista de Extensão da UNEAL, v. 4, n. 2, dez. 2018. [online] Disponível em: https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/revext/article/view/144/134. Acesso em: 12 de abril de 2021.
LIZAMA, Maria de los Angeles Perez; ZAVASKI, Felipe; WACHHOLZ, Larissa Aparecida. Museu virtual: o ensino de Zoologia e a Educação Ambiental sob um olhar diferente, antes e depois da Covid-19. Revbea, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 293-304, 2021. [online] Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11049/8313. Acesso em: 30 de maio de 2021.
NEVES, Idalina da Silva. Valorização da biodiversidade através de saídas de campo na Ribeira de Padiola. Dissertação (Mestrado) – UAB: 2018. [online] Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/7417. Acesso em: 30 de maio de 2021.
OLIVEIRA, Crislaine. A zoologia nas escolas: percursos do ensino de zoologia em escolas da rede pública no município de Aracaju/SE. Dissertação (Mestrado) –UFS, São Cristovão: 2017. [online] Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/7158/2/CRISLAINE_OLIVEIRA.pdf. Acesso em: 12 de abril de 2021.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Editora Feevale, 2013.
PIFFERO, Eliane de Lourdes Fontana; SOARES, Renata Godinho; COELHO, Caroline Pugliero; ROCHRS, Rafael. Metodologias ativas e o ensino de Biologia: desafios e possibilidades no novo Ensino Médio. Ensino & Pesquisa, v. 18, n. 2, 2020. [online] Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/3568/2471. Acesso em: 29 de maio de 2021.
PINHEIRO, Maristela dos Santos; SCOPEL, Janete Maria; BORDIN, Juçara. A importância de uma coleção didática de Zoologia para a sensibilização ambiental dos ecossistemas costeiros. Scientia cum Industria, v. 8, n. 1, p. 7-11, 2020. [online] Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/scientiacumindustria/article/view/6956/pdf. Acesso em: 30 de maio de 2021.
REIS, Pedro. Desafios à educação em Ciências em tempos conturbados. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, 2021. [online] Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/r9Wb8h9z9ytj4WrqhHYFGhw/?lang=pt#. Acesso em: 30 de maio de 2021.
RICHTER, Elivelto; LENZ, Guilherme; HERMEL, Erica do Espírito Santo; GULLICH, Roque Ismael da Costa. Ensino de zoologia: concepções e metodologias na prática docente. Revista Multidisciplinar de Licenciatura e Formação Docente, v. 15, n. 1, p. 27-48, 2017. [online] Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/aae8/ce85819777bd29252dcf33e3f4d6068c1ab5.pdf. Acesso em: 12 de abril de 2021.
SANTOS, Camilla de Paula Monteiro. Proposta de atividade lúdica como auxílio ao ensino de Zoologia: revisão e fixação em sala de aula. Monografia (Graduação) – UFRRJ, Seropédica: 2018. [online] Disponível em: http://rima.im.ufrrj.br:8080/jspui/handle/1235813/3145. Acesso em: 30 de maio de 2021.
SANTOS, Saulo Cézar Seiffert. Diagnóstico e possibilidades para o ensino de zoologia em Manaus/AM. Dissertação (Mestrado) – UEA, Manaus: 2010. [online] Disponível em: http://files.ensinodeciencia.webnode.com.br/200000604-48d0b49ca7/2010_Diagn%C3%B3stico%20e%20Possibilidade%20para%20o%20Ensino%20de%20Zoologia%20em%20Manaus%20AM.pdf. Acesso em: 12 de abril de 2021.
SANTOS, Saulo Cézar Seiffert; TERÁN, Augusto Fachín. Condições de ensino em Zoologia no nível fundamental: o caso das escolas municipais de Manaus-AM. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v. 6, n. 10, p. 01-18, jan./jun. 2013. [online] Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/57/54. Acesso em: 4 de junho de 2021.
SANTOS, Saulo Cézar Seiffert; TERÁN, Augusto Fachín; SILVA-FORSBERG, Maria Clara. Analogias em livros didáticos de biologia no ensino de zoologia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 15, n. 3, 2011. [online] Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/264. Acesso em: 12 de abril de 2021.
SANTOS, Thaís Sanches; RIBEIRO, Nathália Cristina Gonzales; CARVALHO, Helder Silva. “Animais fantásticos e onde habitam”: utilizando a cultura-pop no ensino de Zoologia. Arquivos do Mudi, v. 24, n. 2, p. 78-83, 2020. [online] Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/54644/751375150707. Acesso em: 30 de maio de 2021.
SILVA, Luciana de Oliveira; SALES, Roberta Aparecida de; ANJOS, Enderson Tadeu de Assis dos. A aplicação de aulas práticas no ensino de Ciências e Biologia: uma análise crítica. Revista Philologus, n. 78, set./dez. 2020. [online] Disponível em: http://www.filologia.org.br/rph/ANO26/78supl/02.pdf. Acesso em: 30 de maio de 2021.
SILVA, Maurício de Oliveira; FERRAZ, Anne Fabriele Alves; OLIVEIRA, Clarissa Lopes de; SANTOS, Iana Lare Gomes; OLIVEIRA, Quênia Batista de; SANTOS, Suzane Moreira dos; SANTOS, Magno Clery da Palma. Pokézoo: outro modo de aprender Zoologia. Pindorama, Eunápolis, v. 10, n. 10, jun./nov. 2019. [online] Disponível em: http://www.publicacoes.ifba.edu.br/index.php/Pindorama/article/view/524/432. Acesso em: 30 de maio de 2021.
SILVA; Yara Emília Arlindo da; CARVALHO, Marcelo de. Práticas lúdicas em conteúdos de Zoologia no Ensino Fundamental II: desafios e contribuições. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16. n. 1, 2021. [online] Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/826/793. Acesso em: 30 de maio de 2021.
SILVEIRA, Estevan Luiz da; GEALH, Ana Maria; MORALES, Angélica Góis; CALDEIRA, Camila Santana. Análise do conteúdo de zoologia de vertebrados em livros didáticos aprovados pelo PNLEM 2009. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 1, 2013. [online] Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4258/2823. Acesso em: 12 de abril de 2021.
SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; FABRI, Fabiane. Ensino de ciências, alfabetização científica e tecnológica e enfoque ciência tecnologia e sociedade: o que pensam os docentes dos anos iniciais do ensino fundamental em exercício? Revista Práxis, v. 12, n. 24, dez. 2020. [online] Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/1277/2673. Acesso em: 28 de maio de 2021.
SOUZA, Fabiane Carbajal de; TERÁN, Augusto Fachín; RIVERA, Rosângela Carmelo da Silva; BOTELHO, Sandra de Oliveira. Proposta didática sobre animais ameaçados de extinção na fauna Amazônica no ensino fundamental. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 8, n. 2, p. 477-496, maio/ago. 2020. [online] Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9472/pdf. Acesso em: 12 de abril de 2021.
SOUZA, Valdenira Ramalho de; HONÓRIO; Matheus Silva. Da degradação a preservação: o papel da educação ambiental na sustentabilidade da caatinga. Revista Brasileira de Direito e Gestão Pública, v. 8, n. 3, 2020. [online] Disponível em: https://editoraverde.org/gvaa.com.br/revista/index.php/RDGP/article/view/8249. Acesso em: 30 de maio de 2021.
TRINDADE, Liz Natanieli de Lima; ROSADO, Fernanda Pena Noronha; AYRES-PERES, Luciane. Utilização de recurso lúdico para o ensino de Zoologia na Educação Básica. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 7, n. 2, p. 34-43, 2018. [online] Disponível em: https://ojs2.ifes.edu.br/index.php/saladeaula/article/view/819/674. Acesso em: 30 de maio de 2021.
VALIM, Ana Paula de Souza; PERIALDO, Laisa da Silva; SOUZA, Alex Sandro Barros de. Zoologia de invertebrados: análise das aulas práticas como ferramenta auxiliar no processo de ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Animal and Environmental Research, v. 3, n. 3, 2020. [online] Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJAER/article/view/15350/12652. Acesso em: 30 de maio de 2021.
VARELA, Leonardo Iury. Dicionarização on-line de termos zoológicos: linguagem acessível e interativa para compreensão dos vertebrados no Ensino Médio. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – UTFPR, Dois Vizinhos: 2019. [online] Disponível em: http://riut.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11039. Acesso em: 30 de maio de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carla Leitão da Silva, Mônica da Costa Vidal, Carolina Agostinho de Jesus, Jaiane Maria Silva, Renata Fernandes de Matos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.